Alpha Tango
Artykuły Treningi Bezstrzałowe

Trening bezstrzałowy – przeczytaj koniecznie!

Trening Bezstrzałowy

Trening bezstrzałowy, zwany także treningiem na sucho, należy do najskuteczniejszych narzędzi rozwijających umiejętności strzeleckie. Nawet dla osób mających bardzo ograniczony dostęp do strzelnicy.

Aby w pełni zrozumieć, jakie korzyści daje trenowanie poza strzelnicą bez wykorzystania amunicji, trzeba pobieżnie wgłębić się w kwestie fizjologii organizmu ludzkiego.

Proces nauki można podzielić na świadomy i nieświadomy. Ten pierwszy występuje wówczas, gdy do nauki wykorzystywane są dodatkowe zmysły jak wzrok, a trenujący myśli o tym, co ma wykonać, zwracając na to uwagę. Po tym wstępnym etapie następuje nauka nieświadoma, w której ćwiczenia wykonywane są bez dokładnej analizy każdego elementu postępowania.

PROCES NAUKI

Po wielu powtórzeniach, organizm doskonali połączenia nerwowe odpowiadające za realizację danej czynności. Dzięki temu szkolący się może zrobić wszystko szybciej, z coraz mniejszym wysiłkiem. Jeżeli liczba powtórzeń będzie odpowiednio wysoka, rozwinie się tzw. „pamięć mięśniowa”. Innymi słowy, ćwiczący będzie mógł wykonać daną czynność automatycznie, bez zwracania na nią świadomej uwagi. Będzie po prostu działał odruchowo, podobnie, jak kierowca włączający kierunkowskaz przed skrętem, czy wciskający hamulec w sytuacji awaryjnej.

PRZYGOTOWANIE

Do ćwiczeń potrzebne jest miejsce, w którym trenujący będzie mógł się skupić. Może to być pokój, korytarz lub piwnica. Ważne, żeby było to kilka metrów wolnej przestrzeni, w miarę dobrze oświetlonej. Ze względów bezpieczeństwa powinno to być pomieszczenie, gdzie można przebywać samotnie, bez obecności osób postronnych.

AMUNICJA SZKOLNA

Do nauczenia się wielu technik niezbędna będzie amunicja treningowa, popularne zbijaki. Są one dostępne w wielu odmianach, w zależności od celu treningu i zasobności portfela.

Dla osób trenujących strzelania precyzyjne, najlepszym rozwiązaniem będzie zakup kilku sztuk nabojów ćwiczebnych ze sprężyną w środku. Dostępne są zarówno modele z polimeru, jak i droższe aluminiowe. Zabezpieczą one broń przed nadmiernym zużyciem, ograniczając ruch uderzającej iglicy. Jeden zbijak wystarcza na oddanie od kilkuset do tysiąca strzałów. Warto pamiętać, że po pewnym czasie i one ulegną zużyciu i trzeba będzie kupić nową amunicję treningową, aby dalej właściwie zabezpieczała broń. 

Dla osób trenujących dyscypliny dynamiczne, najlepsze będą zbijaki polimerowe. Są dosyć odporne na uszkodzenia i lekkie, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko uszkodzenia elementów otoczenia w którym odbywa się trening.

O wykonanie atrap amunicji można również poprosić osoby zajmujące się elaboracją. Takie naboje ćwiczebne, pozbawione spłonek i materiału miotającego, mają odpowiednią, realistyczną masę. Jest to duża zaleta podczas treningu wymiany magazynka. Atrapy są też chyba najtańszym rodzajem amunicji szkolnej.

Co więcej, za pomocą pistoletu do klejenia na gorąco można je wypełnić przez gniazdo spłonki odpowiednim klejem. Przez pewien czas będzie on działał podobnie do zbijaków ze sprężynką, amortyzując uderzenie iglicy. Wkłady klejowe można kupić w różnych kolorach, ułatwiających późniejszą identyfikację amunicji treningowej.

MAGAZYNKI

Poza bronią, amunicją, kaburą i ładownicami, do treningu przydaje się i inne wyposażenie. Przede wszystkim, warto kupić dodatkowe magazynki, przeznaczone tylko do ćwiczeń. Nie są tanie, ale czasami pojawia się okazja zakupu używanych. Jest to o tyle istotne, że podczas regularnych treningów magazynki mogą się zużywać i ulegać uszkodzeniom.

Jeżeli ktoś zdecyduje się na zakup dodatkowych magazynków, ważne jest, aby wyraźnie je oznaczyć. Nie mogą mieszać się z tymi, od których może zależeć wynik podczas zawodów, lub życie, jeżeli ich użytkownik pracuje z bronią na co dzień.

TARCZE

Do większości ćwiczeń potrzebne będą tarcze  pełnowymiarowe lub pomniejszone. Można je kupić w sklepach lub wydrukować samemu, pobierając wzory z Internetu.

Przy ograniczonej przestrzeni najlepiej korzystać z celów w mniejszej skali. W tym przypadku, aby zachować warunki ćwiczenia, należy stawać bliżej. Aby znaleźć odpowiednie miejsce, mnoży się skalę o jaką pomniejszona została tarcza przez odległość dla celu pełnowymiarowego. Na przykład, mając zadany dystans 10 metrów, ale cel w skali 1:4, trzeba stanąć w odległości 2,5 metra od niego.

Należy jednak pamiętać, że względu na ograniczone możliwości akomodacji oczu, odległość do pomniejszonego celu nigdy nie powinna być mniejsza, niż 1,5 metra.

TIMER

Do ćwiczeń używa się timera IPSC, będącego w praktyce stoperem odmierzającym czas wykonania ćwiczenia. Ważne, aby miał funkcję PAR, czyli możliwość ustawienia sygnału początku i końca pewnego przedziału czasowego.

Jeżeli ktoś nie ma takiego wyspecjalizowanego urządzenia, może pobrać bezpłatny program na komputer, tablet czy telefon komórkowy. Przy czym warto pamiętać, że aplikacje dla urządzeń mobilnych mają ograniczoną dokładność.

TRENING

Rozsądnym minimum, które gwarantuje postępy jest trening od 3 do 5 razy w tygodniu przez 15 – 30 minut. Jeżeli ktoś może ćwiczyć częściej, to należy to robić, zwiększając liczbę 15-minutowych okresów treningowych w ciągu dnia. Ograniczenie czasu pojedynczej sesji zmniejsza ryzyko popełniania błędów w skutek zmęczenia. 

Należy tak wydzielić sobie czas na trening, aby nikt w tym czasie nie przeszkadzał. To w końcu jedynie kwadrans i przez ten czas świat się nie zawali.

Wiele osób uważa że treningi bezstrzałowe są nudne i monotonne. Nie jest to prawdą. Można dopracowywać każdy ważny aspekt strzelectwa, jak zgrywanie przyrządów celowniczych, pracę na języku spustowym, dobywanie broni, wymianę magazynków, usuwanie awarii, działanie z wykorzystaniem tylko jednej ręki, strzelanie z wykorzystaniem różnych postaw, zasłon, posługiwanie się pistoletem podczas zmian postaw i kierunków, czy strzelanie w ruchu.

TECHNIKA I SZYBKOŚĆ

Celem pojedynczego treningu może być na przykład nauczenie się nowej techniki.

 W takim wypadku należy ją najpierw zrozumieć, a następnie skupić się na jak najdokładniejszym wykonaniu każdego elementu.

Dobrą metodą jest rozłożenie techniki na pojedyncze ruchy składowe
i ćwiczenie każdego z nich oddzielnie. Następnie należy połączyć je wszystkie w całość.

Należy przy tym zwracać uwagę na każdy element i nie wpadać w pułapkę pójścia na skróty. Łatwiej dłużej uczyć się nowej techniki, niż eliminować złe nawyki. Taki trening wymaga sporo skupienia i uwagi, więc najlepiej wykonywać go, kiedy jest się wypoczętym.

Podczas sesji treningowej można też ćwiczyć szybkość. Ma to na celu wyjście poza dotychczasowe, komfortowe przedziały czasowe. Wielu strzelców wykazuje tendencje do pozornego poprawiania szybkości, kosztem niedbałego wykonania techniki. Najczęściej zaniedbywanie są zgrywanie przyrządów celowniczych i właściwa praca na języku spustowym.

Dlatego warto przynajmniej raz-dwa razy w tygodniu przeprowadzić ćwiczenie, które będzie zwracało uwagę na te kluczowe elementy. Celność jako cel sesji treningowej pozwoli zweryfikować postępy.

BEZPIECZEŃSTWO

Trening bezstrzałowy wymaga przestrzegania ścisłych i rygorystycznych warunków bezpieczeństwa. 

Przed przystąpieniem do ćwiczeń trzeba upewnić się, że broń i magazynki są rozładowane. Amunicję należy umieścić z dala od miejsca treningu, aby uniknąć pomyłki. Najlepiej zamknąć ją w sejfie.

Nigdy nie powinno się kierować broni w stronę innych osób lub zwierząt, nawet kiedy mamy pewność, że została ona rozładowana i sprawdzona.

Dobrze jest powiesić tarcze na czymś, co w razie pomyłki powstrzyma pocisk, nawet jeżeli wszystko zostało sprawdzone dwa razy.

Przed przystąpieniem do ćwiczenia należy jeszcze raz ocenić, czy używane są zbijaki lub bezpieczna amunicja treningowa, opisywana wcześniej.

 W wypadku korzystania z oznaczonych magazynków, dedykowanych do treningu bezstrzałowego, nie należy nigdy ładować ich bojową amunicją.

BEZ HUKU I ODRZUTU

Przy omawianiu wad i zalet treningu bezstrzałowego trzeba poruszyć jeszcze jeden, bardzo ważny aspekt. Podczas ćwiczenia nie ma huku wystrzału ani nie występuje odrzut czy podrzut. Jest to po części korzystne, bowiem nic nie rozprasza strzelca podczas nauki i pozwala mu się skupić nad techniką. Niemniej, można bardzo łatwo wpaść w pułapkę niewystarczająco mocnego chwytu na broni. Trzeba cały czas pamiętać, że pistolet musi być trzymany tak samo mocno i poprawnie, jak podczas treningu na strzelnicy. Dzięki temu rozwija się siłę i wytrzymałość dłoni, potrzebną w trakcie szkolenia z użyciem amunicji bojowej.

WIZYTA NA STRZELNICY

Pomimo prowadzenia intensywnego treningu bezstrzałowego, trzeba przynajmniej raz lub dwa razy w miesiącu odwiedzić strzelnicę. To pozwoli na skorygowanie efektów ćwiczeń. Trening na sucho powinien być traktowany jako nauka, a szkolenie na strzelnicy jako sprawdzenie nabytych umiejętności.

Należy pamiętać, że trening bestrzałowy to symulacja. Żeby coś symulować trzeba wiedzieć jak działa to w praktyce.

Nie należy martwić się tym, że podczas wizyty wzrośnie czas wykonywania poszczególnych ćwiczeń. To naturalne zjawisko. Wraz ze wzrostem umiejętności różnice te będą coraz mniejsze.

PODSUMOWANIE

Możliwości treningu bezstrzałowego są bardzo duże. Pomimo tego jest on często niedoceniany. Wiele osób wierzy, że zostanie dobrym strzelcem wymaga zużycia dziesiątek tysięcy sztuk amunicji rocznie. I istotnie, najlepsi zawodnicy i żołnierze elitarnych jednostek specjalnych często strzelają bardzo dużo. Niemniej to właśnie oni dobrze rozumieją sens i potrzebę ćwiczenia na sucho. Na każdy strzał na strzelnicy powinno przypaść pięć lub więcej „strzałów” oddanych podczas treningów bezstrzałowych.

Aby trening bezstrzałowy dawał odpowiednie rezultaty trzeba go dobrze zaplanować i wykonywać systematycznie.

Related posts

Trening dynamicznego strzelania jedną ręką – podstawy.

dizajnersi

Zasady bezpieczeństwa na strzelnicy

dizajnersi

Pistolet Dynamiczny. Celowanie i praca na języku – podstawy.

dizajnersi

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Zaakceptuj Poczytaj Więcej

POZOSTAŃMY W KONTAKCIE

close-link